måndag 31 maj 2010

Do-it-yourself rasism

Ibland förvånas jag av att människor inte förstår att allt de gör kommer att få en antingen direkt eller fördröjd effekt.
Jag skulle boka tvättstuga och när jag närmade mig dess dörr, såg jag två ynglingar med troligtvis icke skandinaviskt familjeursprung. De stog lutade mot väggen inne i hallen mellan tvättstuga och ytterdörr och verkade skriva på den. När de fick syn på mig slutade de tvärt och sprang ut. Nyfiken som jag är tittade jag efter vad de hade gjort och på två anslag som handlade om ordningen i tvättstugan, stog "Fuck alla Svensk" och "Fuck alla Sverige". Jag blev ledsen...

Inte för att jag är Svensk sedan åtskilliga generationer, utan för att så många inte förstår att de har sig själva att skylla ibland. Tillräckligt många Svenskar har åkt ner till skidorter och varmare länder, där de har supit skallen av sig och vandaliserat hotellrum. Vissa skidorter är skeptiska till att ha Svenskar som gäster.
Och vem beror det på, jo alla dem som har glömt att de är ambassadörer för sitt land och sina landsmän. Skyldiga att göra bra reklam, så att ingen annan från Sverige behöver lida och automatiskt bli betraktade som huliganer.

Det spelar nämligen ingen roll hur många galor som anordnas, hur myndigheter försöker att motverka rasism och övertyga människor, om att gäster från andra nationer är att betrakta som allas bröder och systrar. Människor tror på det de ser och dömer efter det de vet är sant. Och ifall en Engelsman skulle komma till tvättstugan, se några med svensk flagga på armen och upptäcka att de hade skrivit "knulla all Engelsk" eller "knulla all England", då skulle den som är fientligt lagda bara se: Svenskar som utnyttjar sjukvård, tar Engelsmäns arbeten, fuckar deras kvinnor, får all hjälp som tillkommer dem som lever i England. Och som dessutom har mage att be värdlandet dra åt h-e.

Oavsett nationalitet så är det vi själva som till största delen avgör, hur pass accepterade vi kommer att bli i det land som vi besöker. Det är vi själva som plockar fram verktygslådan åt alla främlingsfientliga medborgare, och ger dem material till att bygga ihop den fientlighet som alla från vårt land kommer att mötas av. Bara eftersom några av vår egen sort vill "fuck landet vi har kommit till". Vi får det vi förtjänar oavsett ifall jag åker till ditt land, eller om det är du som kommer till mitt. Men andra som vet att ta sitt ansvar, ska inte förtjäna det straff som någon annan har gjort sig skyldig till att få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar