fredag 21 maj 2010

provsmaka

Om jag vill köpa en bil, får jag provköra den. Soffan kan jag provsitta och sängen jag hade tänkt köpa, ja den går också bra att provligga. Går jag in i en butik finns ofta möjligheten att provsmaka en vara. Så att jag vet att det jag köper motsvarar mina förväntningar. Men med musik och film är det annorlunda. Där finns ingen möjlighet att provlyssna, jag får inte titta på en DVD och avgöra ifall det är en film som tillfredsställer mina krav på bildkvalitet. Skulle jag efter ett köp upptäcka att filmen är värdelös, att jag inte har lust till att titta färdigt på den. Ja då går det inte ens att få tillbaka halva kostnaden. Skulle det ha varit ett paket mjölk som visade sig odrickbar, skulle jag kunna lämna tillbaka den och få antingen en liknande vara eller att låta köpet gå tillbaka. Men så inte när det gäller musik och film.
Idag finns knappast en artist som klarar av att bära ett helt album på egen hand, allt bakas in i samlingsskivor om och om igen. På samma sätt som ifall DN eller någon annan dagstidning gav sig på att ge ut en sorts "greatest news", kalla det för Christmas news, news for young, summer news eller liknande fantasifulla etiketter.

Köp vår jättesamling av de bästa nyheterna från 20 år bakåt i tiden!
Nej tack jag vill inte läsa om det, men gärna den nyheten och kanske den tredje. Alltså går jag till biblioteket och letar reda på just det som jag är intresserad av att läsa. Och så fungerar delning av musik mellan människor via nätet. Man har möjlighet att ladda ner provsmak av den samling som man inte behöver allt av, möjlighet att "provköra" filmen/låten. Och om den visar sig bra, då kan jag köpa resten av de låtar jag behöver, eftersom jag antar att de är lika bra.

Fildelning är redan bevisat en oslagbar reklamtavla, där de som fildelar har möjlighet att provsmaka för att sedan köpa den äkta och bättre varan. Varför nöjesindustrin inte har insett detta, vet jag inte men jag är öppen för möjligheten att få det förklarat. Massdistribution av andras verk (upphovsrätt) i kommersiellt syfte, ska självklart vara förbjudet. Men en nedladdad fil från en fildelningssajt, är att betrakta som att kunderna har kommit på ett sätt att provsmaka varan. Innan de köper den. Och det borde nöjesindustrin vara tacksam för och försöka utveckla istället för att motarbeta. Och ifall det nu skulle vara så att det finns filmbolag eller skivbolag som går på knäna så har jag ett förslag. Marknadsanpassa lönerna till både anställda på bolaget samt ersättningen till dem som är upphovsmän.

TELIA/SONORA´S beslut att söka prövningsrätt för att få IPRED testat i Högsta domstolen, är ett välkommet och nödvändigt beslut, för att klarlägga ifall det är lagligt att jaga "provsmakare".

2 kommentarer:

  1. köpa "grisen" i säcken -- hmmm -- läste häromdan om en familj från det stora landet i väst . adoptivbarnet från europa uppfyllde inte förväntningarna - skickade tbx --- Vart går gränsen för provköp -- // adilla

    SvaraRadera
  2. Nu gällde frågan att provsmaka musik, men det uppfattade du kanske inte!

    SvaraRadera