lördag 22 maj 2010

Läsförståelse

Tänk dig att du kommer hem och sätter din nyckel i portlåset, eller elektroniska nyckel mot sensorn utan att få in den eller att dörren blir upplåst. du kommer helt enkelt inte in i huset där du har bott i lägenheten du köpte för åtta år sedan. På dörren sitter ett meddelande som säger att du nekas tillträde eftersom du har en "falsk nyckel". Men du löser detta lätt genom att ta kontakt med din fastighetsägare/förening där du kan köpa en nyckel som "konverterar" din nyckel till en äkta. Givetvis funderar du på hur din nyckel som du fick i samband med köpet/tecknande av kontrakt av lägenheten, plötsligt kan vara "falsk". Och hur går det att "konvertera"(ändra/byta) en falsk nyckel till äkta genom att betala någon för en annan nyckel? En falsk sedel t.ex. är ju en falsk sedel oavsett hur mycket pengar jag skulle betala för att få den äkta. Nej här är ett typiskt prov på att man kan skriva vad som helst utan att människor ifrågasätter det. Antagligen eftersom de helt enkelt inte har tillräcklig kunskap i Svenska (konvertera är ju ett ord som oftast ersätts med "ändra".) För att kunna ifrågasätta det som man hör och ser är det tvunget att ha kunskap och om Svenska elever inte har kunskap nog att förstå sig på modersmålet tillräckligt bra, för att kunna ifrågasätta information. Hur ska det då gå för invandrarbarn som ju får samma sorts bristfälliga utbildning!

Vi får en sorts värdelös infotainment i form av påståenden och reklambudskap i TV, som ser vederhäftigt ut men oftast bara vill förmedla det som är viktigt att sälja.
Ta reklamen för Pampers (blöjor) som gick för ett tag sedan. "Inspirerat av barn, för barn". Visst låter det bra, men ärligt sagt hur många blöjbarn sitter det i styrelsen och utvecklingsavdelningen för Pampers, har man kissat på sig och jämfört upplevelsen med andra ungar? Tvättmedel som tvättar "vitare än vitt", men ursäkta! Ska inte tvättmedel tvätta rent? Vi möts ständigt av en sorts ologisk retorik dvs. man bevisar att något som är felaktigt är rätt. Genom att förena det med det som låter riktigt. Där finns bland annat anledningen till att så mycket säljs med hjälp av sex. Om du köper shampoo x kommer du att bli populär bland killar/tjejer. Rakar du dig med gel si eller så, kommer du att bli förförd av en snygging...

Men back to basics. Jag betalade inte Microsoft 800 kronor för en konverteringsnyckel, fick alltså inget "äkta Windows" istället för mitt eget som var äkta i tre år men plötsligt tappade sin status. Det spelade dessutom ingen roll eftersom jag ändå hade tröttnat på "Det har inträffat ett fel..." och alltså bytte jag till Ubuntu. Och jag upptäckte att jag klarade mig utmärkt utan "äkta programvara", "WGA" (betyder Windows äkta fördel), programkrascher och ständiga påminnelser om vad Microsoft rekommenderar mig att göra. Jag ägde min dator, bestämde själv vad jag ville göra. Allt fungerar perfekt, inga veckor som jag måste googla ihjäl, genom att lusläsa webben efter drivrutiner som inte finns. Anledningen? Jo att Mikro mjuk har släppt ett äkta, WGAförpestat nytt operativsystem som gör vad det vill utan att jag har någon kontroll alls. Nu kan alla virus ta sig i häcken (har virus arschle?) och jag slipper Explorer, som försöker kapa min valda sökmotor.

Ubuntu är gratis och absolut inte farligt för datorn, av den underliga anledningen att det inte är certifierat av Microsoft. Det går helt utmärkt att installera på din dator också.
Try it, You´ll like it!

Vill du förresten lära dig lite om Ubuntu och programmen som finns där rekommenderar jag t.ex. PataS Ubuntu blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar