måndag 31 maj 2010

Inga kontanter? Kliv av!!

Jag blir inte upprörd särskilt ofta men idag klarade jag inte av att hålla mig oberörd. En mörkhyad kvinna med barnvagn och tillhörande barn, kliver ombord genom bussens mittdörrar. Hon förankrar vagnen och går fram till busschauffören och lägger fram en 500-lapp, med vilken hon avser att betala resan för dels sig själv men också för en äldre gråhårig man som mest troligt var hennes äldre släkting. Väl framme talar kvinnan om vart resan ska gå och hur många som ska resa, lägger sedeln på myntbordet, varpå chauffören på klingande Gävlemål berättar att "vi tar inte pengar". Kvinnan är uppenbarligen inte bra på Svenska och frågar på Engelska och chauffören berättar åter igen på Svenska att "vi tar inte pengar". Han tillägger också fortfarande på Svenska att "det har vi inte gjort på en vecka nu". Kvinnan står där och ser villrådig ut, och då säger chauffören till henne att gå av bussen. Bakom kvinnan står nu en kvinna från ett annat trafikföretag och säger åt kvinnan att gå av.

Ingen säger åt henne att hon självklart kan åka och i så fall förklara för eventuell kontrollpersonal hur det ligger till. Service är uppenbarligen inget som X-trafik utbildar sina bussförare i. Här kommer en invandrarkvinna med barn och vill åka och blir avvisad, eftersom hon uppenbarligen inte har förstått den knapphändiga information som föregick borttagandet av kontanter på bussar. Ingenstans i bussen finns heller information om att kontanter inte godtas. Kvinnan tar fram sitt Visa Elektronkort men chauffören säger att det inte godkänns. Hon gör alltså allt för att göra rätt för sig. Chauffören struntar i allt utom att pösa i sin förarstol och avvisa en kvinna som har gjort allt för att göra rätt för sig. Nu satt det inga invandrare på bussen, och alltså blev antagligen ingen irriterad. Det hade de nämligen blivit på det som busschauffören ansåg om "såna där" när kvinnan hade gått av. Jag var för häpen för att reagera, men nästa gång jag upplever något liknande ska jag betala för resan, det får faktiskt finnas någon vilja till service.

Till saken hör att jag själv bara några dagar innan hade klivit på bussen med en 500-lapp och blivit upplyst om att man inte längre tog kontanter. Men det kunde jag ju "fixa senare". Jag fick alltså åka trots att kontanter inte godtas, men inte hon.
Jag tror att jag vet varför!

1 kommentar:

  1. Snälla - berätta detta för en större publik - Jag vet ju inte hur många som följer din blogg och får reda på den trista verkligheten - Vore uselt av mig att berätta vad du varit med om . Och ingen kommer att tro kvinnan om hon försöker ta det med någon - vet väl alla hur sådana där är :-//

    SvaraRadera