tisdag 1 juni 2010

Oväsentligt!

Vad som hände på ship-to-Gaza-fartygen, kan sägas vara ställt utom allt tvivel. Det jag menar är alltså att skepp har bordats av soldater, som dessutom var rustade för strid. Om man "bara" hade paintballgevär eller enbart skarpa vapen, är dessutom inte viktigt i sammanhanget. Om jag skulle vara på en båt mitt ute på havet och det började regna soldater med vapen i handen över mig. Då skulle jag antagligen inte ha sinnesnärvaro nog till att bedöma att det soldaterna hade var paintballgevär. Sedan kan man fråga sig ifall bordningens syfte var att markera passagerarna med självlysande färg eller!

Fastslagna fakta är att: På Internationellt vatten är det enligt modern folkrätt förbjudet att borda skepp. Med andra ord har i så fall ett brott mot folkrätten förorsakat att människor har försvarat sig med lagligt våld (självförsvar). Dessutom har befälhavaren på fartyget laglig rätt att bruk dödligt våld. Om det är klarlagt att det hände på Internationellt hav, då vet vi också vem som ytterst bär ansvaret för att människor har dödats eller blivit skadade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar